Project
Participatie Alkmaars Kanaalpark
De gemeente Alkmaar ontwikkelt onder de naam Alkmaars Kanaal vijf nieuwe stedelijke gebieden langs het Noordhollandsch Kanaal en vraagt via een digitaal participatietraject aan inwoners wat zij het liefst langs de oevers willen zien.
Projectverloop
Uitdaging
Alle inwoners vroegtijdig en effectief betrekken via een geschikt platform.
Voor het Alkmaars Kanaal is het belangrijk dat er een gezonde balans bestaat tussen wonen, werken en recreëren. De gemeente wil een goed beeld krijgen van de wensen, ideeën van bewoners voor de invulling. De uitdaging zit hem in het effectief kunnen betrekken van de inwoner bij het ontwikkelen van het Alkmaars Kanaal. Door de bewoner vroegtijdig te betrekken bij de ontwikkelingen in Alkmaar kunnen mooie initiatieven ontstaan. Hierdoor zal ervoor worden gezorgd dat de inwoners zich gehoord voelen en invloed kunnen uitoefenen. Zowel jong als oud moet worden betrokken bij het participeren met een platform dat hiervoor geschikt is.
Werkwijze
Wekelijkse feedback om snel een participatieplan te ontwikkelen.
Onze dataspecialisten hebben samen met gemeente Alkmaar en participatietrajectbureau Tertium een plan opgesteld om de inwoner bij de ontwikkeling van het Alkmaars KanaalPark te betrekken. Het Esri platform bleek geschikt voor het opzetten van het participatietraject. Aan de hand van wekelijkse feedbackmomenten zijn de inhoud van de survey en de bezoekerspagina vormgegeven. Door de combinatie van effectieve meetings en de snelle aanpasbaarheid van de apps konden er snel stappen gezet worden.
Oplossing voor Alkmaars Kanaalpark
Feedback verzamelen van inwoners voor het Alkmaars Kanaalpark met behulp van de Participatiemonitor.
Om feedback te verzamelen bij inwoners, is er gekozen om een enquête creëren. De input van andere inwoners kan ook in een kaart worden ingezien ter inspiratie en om er conclusies uit te trekken.
Technische specificaties
De locatie van het idee is essentieel, daarom is er gekozen om de enquête op te zetten binnen het ArcGIS platform. Met de tools Survey123 kan input worden verzameld en als kaartmateriaal worden hergebruikt. Met de Experience Builder als begeleidende WebApp kan vervolgens een applicatie hieromheen worden opgezet om bewoners naar de online enquête toe te leiden en uitleg te bieden.
Resultaat
Betere samenwerking tussen gemeente en inwoners
De toegankelijke webapp zorgt ervoor dat er een betere samenwerking ontstaat tussen de gemeenten en de inwoners door de feedback die de inwoners kunnen geven. Door de input van inwoners kunnen er nu plannen worden gemaakt. Hierdoor zullen de inwoners zich gehoord voelen en invloed kunnen uitoefenen, zodat er mooie initiatieven kunnen ontstaan.
Betere samenwerking tussen gemeenten en inwoners
Meer initiatieven vanuit inwoners
Benieuwd wat Smart City projecten voor jouw organisatie kunnen betekenen?