Gemeente Alkmaar werkt nu ook met de Monitor Onveilige Wegsituaties
De gemeente Alkmaar maakt nu ook gebruik van de Monitor Onveilige Wegsituaties. Peter de Weerd, verkeerskundige bij gemeente Alkmaar, vertelt meer over dit project en de toepassing van de Monitor Onveilige Wegsituaties om proactief met verkeersveiligheid om te kunnen gaan.
Hoe ben je in contact gekomen met KBenP/ Analyze?
Via het lopende traject Digitale Tweeling, wat vanuit ons stedelijk ontwikkelingsprogramma Alkmaars Kanaal geïnitieerd is. Een van de eerste projecten was de Kanaaldijk 301. Dit project had ook een mobiliteitscomponent in zich, en ik ben toen aangesloten om mee te kijken wat de Digitale Tweeling voor de (Alkmaarse) mobiliteit kon betekenen.
Wat was de aanleiding om in contact te komen? Waar liep de Gemeente Alkmaar tegenaan of wat kon er verbeterd worden?
Verkeersveiligheid is binnen de mobiliteit een belangrijk onderdeel. Om proactief met verkeersveiligheid om te kunnen gaan is het bijna noodzakelijk om niet alleen data te hebben van ongevallen die reeds plaats hebben gevonden, maar juist op zoek te gaan naar criteria waaruit de kans op een ongeval blijkt. Dit helpt enerzijds bij het beter op waarde kunnen schatten van meldingen die door bewoners of bedrijven worden gemaakt, en anderzijds bij het optimaliseren van de inrichting van de openbare ruimte op het moment dat deze aan herinrichting toe is.
Hoe helpt de Monitor Onveilige Wegsituaties hierbij?
De Monitor Onveilige Wegsituaties geeft het aantal remincidenten weer en koppelt deze aan andere bestaande data, zoals de aanwezigheid van verkeersdrempels, de nabijheid van scholen of andere sociale faciliteiten en bijvoorbeeld de geregistreerde ongevallen. Deze remincidenten geven niet per definitie de ongevallen weer, maar de hoeveelheid remincidenten op een bepaalde locatie. Door dit vervolgens weer te koppelen aan een 3D-weergave van de stad kan snel inzicht worden verkregen in de eigenschappen van de locatie. Het is hierdoor mogelijk om op verschillende niveaus naar de locatie te kijken en hier – indien nodig – maatregelen op te treffen. De Monitor Onveilige Wegsituaties helpt dan ook bij het proactief omgaan met verkeersveiligheid, doordat een locatie naar boven kan komen voordat er een ongeval heeft plaatsgevonden.
Waarom hebben jullie gekozen voor de Monitor Onveilige Wegsituaties en KBenP/Analyze als partner?
Het initiatief voor de Monitor Onveilige Wegsituaties kwam min of meer bij KBenP/Analyze vandaan, in die zin dat KBenP/Analyze de mogelijkheid hiervan heeft geschetst. Toen deze mogelijkheid eenmaal bekend was, wilden wij hier zeer graag mee aan de slag gaan vanwege de eerder genoemde mogelijkheden.
Hoe zou je de ervaringen met (de aanpak van) KBenP/ Analyze beschrijven?
“In hoog tempo worden ideeën omgezet in iets tastbaars”
KBenP/Analyze is zeer goed in het omzetten van (brainstorm)ideeën in de daadwerkelijke mogelijkheid in een Digitale Tweeling. Zij luisteren hierbij goed naar ons als klant, denken mee en geven daarbij advies over wat wel en niet haalbaar is. Wat ik ontzettend fijn vind is het hoge tempo waarin ideeën omgezet worden in iets tastbaars, op basis waarvan het concept weer verder ontwikkeld kan worden zonder daarbij zowel de haalbaarheid als relevantie uit het oog te verliezen.
Zou je de Monitor Onveilige Wegsituaties aanraden bij andere organisaties? Waarom? Wat is de grootste toegevoegde waarde van de Monitor Onveilige Wegsituaties?
“Het is voor elke gemeente bruikbaar, omdat de ‘bijna ongevallen’ nu ook in beeld komen”
Ja, ik zou de Monitor Onveilige Wegsituaties zeker aanraden bij andere organisaties. Los van dat het een bruikbaar en gebruiksvriendelijk product is denk ik dat het een waardevolle aanvulling in de gereedschapskist is om de verkeersveiligheid te verbeteren. Aangezien elke gemeente en overheidsinstantie bezig is met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) is het voor elke gemeente bruikbaar, omdat nu de ‘bijna ongevallen’ ook in beeld komen. Daarnaast is het een handig hulpmiddel om meldingen vanuit inwoners te kunnen beoordelen, omdat er een kwantificering is aan veelgehoorde opmerkingen als ‘het gaat hier zo vaak bijna fout, het is wachten op een ernstig ongeval’.